مستند «زن چیست» از قاب شبکه دو سیما

مشاهده خبر

مستند «زن چیست» از قاب شبکه دو سیما

مستند «زن چیست» به کارگردانی جاستین فولک 16 مرداد حوالی ساعت 23 روانه آنتن شبکه دو سیما می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه دو سیما؛ این مستند که محصول ۲۰۲۲ امریکاست جنسیت و ترا جنسیت را مورد بررسی قرار می دهد. در مستند «زن چیست»، «مت والش» مجری برنامه نگاهی دارد به جامعه ترنس ها و همجنس‌گرا ها در آمریکا. آقای مت والش در این مستند سعی می‌کند از اشخاص مختلفی که در مورد مسائل جنسی ترنس ها و همجنس‌گراها تخصص و تحصیلات دارند این سوال را بپرسد که از نظر شما زن چیست؟ در این مستند مت والش به سراغ افراد گوناگونی از جمله روانشناس مانند جردن پیترسون، روانپزشک، متخصص اطفال، محقق حوزۀ مطالعات جنسیت، افراد ترنس و مردم عادی رفته است تا بتواند به این سئوال پاسخ دهد.

این مستند که به کارگردانی جاستین فولک تهیه شده است سه شنبه 16 مرداد حوالی ساعت 23 تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

برچسب ها :

    • #اخبار
    • #اخبارشبکه
    • #زن چیست
    • #مستند زن چیست

زن چیست؟

زن چیست؟

زن چیست؟

کارگردانژوستین فلک

تهیه‌کننده

  • ژوستین فُلک
  • دالاس سُنیِر
  • شارلُت رُلَند

بازیگران

  • مت والش
  • جری کامفری
  • مارسی باورز
  • دن سوچر
  • میکائیل فرُسیر
  • پاتریک
  • میریام گرسمَن
  • رودریگو لتینن
  • جردان پترسُن
  • نایا اُکامی

راویمت والش

موسیقی

  • Scott McCrae
  • Ryan Rapsys

تدوین‌گرجارُد لیسلَند

شرکت
تولید

The Daily Wire

توزیع‌کنندهدیلی‌وایر

تاریخ‌های انتشار

  • ۱ ژوئن ۲۰۲۲ (The Daily Wire)

مدت زمان

۹۴ دقیقه

کشورایالات متحده آمریکا

زبانانگلیسی

زن چیست؟ (به انگلیسی: What Is a Woman?) یک فیلم مستند آمریکایی محصول ۲۰۲۲ دربارهٔ جنسیت و تراجنسیت و مسائل مربوط به آن است. مت والش منتقد و مفسرِ محافظه کار آمریکایی در این فیلم ادعا می‌کند که بحث‌های امروزین دربارهٔ سیال‌بودن جنسیت و اجتماعی‌بودن جنسیت، ویژگی‌های کاملاً غیرعلمی دارند و زنانگی و مردانگی ریشه‌های کاملاً زیستی دارند. این فیلم توسط دیلی‌وایر منتشر شده و کارگردان آن جاستین فولک است. بازخوردها و واکنش‌ها به این مستند پس از نمایش آن، متفاوت و شدیداً جناحی بود.[۱][۲]

خلاصه

[ویرایش]

در این فیلم، والش، پرسشِ «زن چیست؟» و پرسش‌های مرتبطی را از افراد مختلف مانند سیاست‌مداران، یک متخصص اطفال، یک استاد مطالعات جنسیتی، یک روان‌پزشک، یک خانواده و روان‌درمان‌گرِ تاییدکنندهٔ جنسیت، یک تراجنسیتی مخالفِ تراجنسیدنِ خردسالان، یک جراح متخصص در جراحی تغییر جنسیت، پدرِ یک پسرِ ۱۴ ساله تراجنسیتی و جردن پیترسون می‌پرسد.[۳][۴][۵][۶][۷][۸] والش همچنین پیرامون اصطلاحات «نادودویی» و «تراجنسیتی» با یک قبیله ماسایی در کنیا گفت‌وگو می‌کند و با یک مرد هم‌جنس‌گرا که در سانفرانسیسکو در ملاء عام برهنه بود مصاحبه کرد.[۳][۹][۱۰] این فیلم در مورد جراحی تغییر جنسیت، مسدودکننده‌های بلوغ، جوانان تراجنسیتی و ورزشکاران ترنس در ورزش زنان بحث می‌کند.[۱۱][۸]

همچنین فیلم شامل یک سخنرانی از والش در جلسه هیئت مدرسه شهرستان لودون است که برای مردم برگزار شد تا بتوانند نظرات خود را در مورد سیاست ۸۰۴۰ که اجازهٔ به‌کارگیریِ ضمایرِ دلخواه را به دانش‌آموزان می‌دهد را بیان کنند. این قانون همچین به ترنس‌ها اجازه می‌دهد تا از حمام‌ها و رختکن‌هایی که با هویت جنسی‌شان همخوانی دارند، استفاده کنند. والش در طول این سخنرانی گفت: «همهٔ شما کودک‌آزار هستید. شما کودکان تأثیرپذیر را شکار می‌کنید و فرقهٔ ایدئولوژیکِ جنون‌آمیز خود را به ایشان تلقین می‌کنید؛ فرقه‌ای که دیدگاه‌های متعصبانهٔ زیادی دارد اما هیچ‌کدام به اندازهٔ این ایده که پسرها دختر هستند و دخترها پسر هستند، آشفته نیست.»[۱۲]

در پایان فیلم، همسر والش، درحالی که یک بطری شیشه‌ای به والش می‌دهد، یک زن را به‌عنوان یک مونثِ بالغ معرفی می‌کند که نیاز به بازکردنِ این بطریِ شیشه‌ای دارد.[۱۳]

استقبال

[ویرایش]

گفته می‌شود که این فیلم «به‌طور گسترده توسط کارشناسان، رسانه‌های سنتی و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مخالف مراقبت جنسیتی و به‌ویژه مخالف استفاده از ضمایر، سرویس‌های بهداشتی و رختکن توسط افراد ترنس تبلیغ شده‌است.»[۱۴]

دیمیتریجی وزنو(Dimitrije Vojnov) از رادیو تلویزیون صربستان گفت که والش می‌تواند معادلِ راستِ مایکل مور (چپِ آمریکایی) باشد؛ به همان اندازه سوگرفته.[۱۵]

مثبت

[ویرایش]

ریچ لوری از نشنال ریویو نوشت همان کلیپ‌هایی که از «زن چیست؟» را هم که دیده‌است بسیار «محیرکننده و بسیار آزاردهنده» هستند.[۱۶] راد درهر از دی امریکن کنسروتیو استدلال کرد که این فیلم نشان می‌دهد که والش «شجاعت پرسیدن سوالات و درخواست پاسخ» را از مخالفان خود داشت.[۱۷] کیلی مک‌گی وایت از واشینگتن اگزمینر گفت که این فیلم «کوششِ در راستایِ پاک‌کردن هویت زنانه و حقیقت عینی، آسیب رساندن به افراد، خانواده‌ها و جوامع را نشان می‌دهد.»[۱۸] لئور ساپیر از سیتی ژورنال، این فیلم را با کتاب‌ها و فیلم‌های دیگری که جرقه‌ای برای اصلاحات اجتماعی برمی‌انگیزند، مانند «ناامن در هر سرعتی» اثر رالف نیدر مقایسه کرد و گفت که «عملاً توسط رسانه‌های چپ نادیده گرفته شده‌است.»[۱۹] مت تایبی نیز کوششِ والش برای گرفتن تعریفِ زنانگی از فعالان ترنس، دانشگاهیان و متخصصان پزشکی را ستود. بلر وایت، یوتیوب‌باز (یوتیوبِر) و مفسر سیاسیِ تراجنسیتی، فیلم را تمجید کرد.[۲۰]

دانته جیمز به آن امتیاز ۸ از ۱۰ داد و آن را «غواصی ژرف در گفتمانِ «زنان ترنس زنان واقعی هستند» اهمیتِ زیست‌شناسی» دانست. جیمز اظهار داشت که «بسیاری از به‌اصطلاح منتقدانِ فیلم، به‌دلیل ترس از واکنش‌های منفی جامعهٔ ال‌جی‌بی‌تی‌کیوآی‌اِی+، ترجیح دادند «زن چیست» را بررسی نکنند. من می‌خواهم این افراد را ترسو خطاب کنم.»

لورا دادسورت استدلال کرد که «موفقیت فیلم در پیگیری قاطعانه‌اش برای پاسخ به یک پرسش است»، اما از آن انتقاد کرد چون «معنای جنسیت را تا آنجا که می‌توانست وا نکافته است.»[۲۱] دبی هیتون استدلال کرد که فیلم، نمایانندهٔ «ساده‌لوحی در تشکیلاتِ هویت جنسیتی» است، اما افزود که «در حالی که والش از ایدئولوژی هویت جنسیتی انتقاد می‌کند، او توضیح نداد که چرا چنین ایدهٔ عجیب و غریبی جامعه را مجذوب خود کرده‌است».[۲۲] نینا پاور از کامپکت گفت: «این مستند کیفرخواستی تلخ و فراموش‌نشدنی از ایدئولوژی جنسیتیِ امروزی را ارائه می‌کند که باید اقداماتی را در سراسر طیف سیاسی برانگیزد؛ اتحادی حزبی در دفاع از زن، مرد و واقعیت».[۲۳] کریستین توتو، منتقد سینما و مشارکت‌کننده در روزنامه دیلی وایر، نوشت که «سؤال ابتدایی والش به پرسش‌های بزرگ‌تر و نگران‌کننده‌تر منجر می‌شود»، اما گفت که فیلم «می‌تواند از برخی داده‌های سخت، همراه با کارشناسان بیشتر» و همدلی با افراد ترنس‌جندر استفاده کند.[۲۴]

منفی

[ویرایش]

کلر گوفورت، فیلم را ترنس‌هراس نامید و استدلال‌کرد که «دوگانگی، محوری برای خلق این مستند است». جان کندال هاوکینز این فیلم را «حماقت محافظه‌کارانه‌تر» خواند و نتیجه گرفت که «فقط به صدای سفید بی‌رحمانه‌ای می‌افزاید که به نظر نمی‌رسد از آن رها شویم و چیزی به انسانیت ما نمی‌افزاید. این فیلم ارزش دیدن ندارد اما قابل توجه است.»[۲۵]

ناتان جی رابینسون استدلال کرد که فیلم «جهل محافظه‌کار» را نشان می‌دهد و «تعصب‌های بی‌رحمانه و بی‌معنایی را به عنوان «عقل سلیم» در نظر می‌گیرد. زن چیست؟، صدمات واقعی‌ای به ترنس‌ها وارد می‌کند، و در حالی که من عموماً سانسور را غیرمولد می‌دانم، نباید سمیتِ فیلمی مانند این را دست کم بگیریم.»[۲۶] کتی کادو از گاکر باور دارد که «برای والش و سایر گشت‌زنانِ مرزهای جنسیتی، زنان ترنس، خطر آلودگی هستند. آنها متهم به نفوذ نه تنها در فضاهای فیزیکی زنان مانند حمام و رختکن، بلکه به فضای مفهومیِ پاک مقولهٔ «زن» هستند: طبق این منطقِ ترنس‌هراس، آنان مردانی هستند که با فریب‌کاری ادعا می‌کنند که زن هستند.»

منابع

باران ساز (The Rainmaker)

مکان شما:خانه/معرفی فیلم/باران ساز (The Rainmaker)

فیلم سینمایی باران ساز (The Rainmaker)

باران ساز (The Rainmaker)

فیلم سینمایی “باران ساز” داستانی درام از یک تحصیل کرده ی شکست خورده رشته حقوق است که برای احقاق حقوق پسر بچه ای که از سرطان خون حاد رنج می برد با یک شرکت بیمه فاسد به جنگ و جدال می پردازد.

این فیلم به خوبی مفاهیمی همچون قشر پایین و مظلوم جامعه، نمونه روشنی از قدرت عزم و اراده و مسئولیت اجتماعی را به تصویر می کشد.

از جمله موضوعاتی که در این فیلم پوشش داده شده می توان به مسئولیت اجتماعی، اخلاق کسب و کار و قانون کسب و کار اشاره کرد.

دانلود فیلم:

بارش باران

دلال بیمه (فیلم ۱۹۹۷)

  • Report an issue with dark mode

دلال بیمه

کارگردانفرانسیس فورد کوپولا

تهیه‌کنندهمایکل داگلاس
فرد فوشس
استیون ریوتر

فیلمنامه‌نویسفرانسیس فورد کوپولا

بازیگرانمت دیمون
دنی دویتو
میکی رورک
جان ویت
کلیر دینز
دنی گلاور
روی شایدر
ویرجینیا مادسن
مری کی پلیس
ترزا رایت
اندرو شو
سونی شرویر

موسیقیالمر برنستاین

فیلم‌بردارجان تول

توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز

تاریخ‌های انتشار

  • ۲۱ نوامبر ۱۹۹۷

مدت زمان

۱۳۵ دقیقه

کشورایالات متحده

زبانانگلیسی

هزینهٔ فیلم۴۰ میلیون دلار

فروش گیشه۴۵٫۹ میلیون دلار

دلال بیمه یا کارگزار بیمه[۱] (انگلیسی: The Rainmaker) و در ترجمه‌های دیگر باران‌ساز[۲] فیلمی سینمایی، محصول سال ۱۹۹۷ میلادی به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا است. این فیلم که محصولایالات متحده آمریکا است یک درام اجتماعی و حقوقی در خصوص بیمه و وکالت با بازی مت دیمون است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام از جان گریشام است.[۳]

داستان فیلم[ویرایش]

رودی بیلور وکیلی جوان و آرمان‌گرا (با بازی مت دیمون) است که از طریق مالک باشگاهی که در آن کار می‌کند و وکیلی زیرک به نام بروزر (با بازی میکی رورک) است به همکاری با دک شیفلت (با بازی دنی دویتو) جهت سرکشی به بیمارستانها می‌پردازند. آنها در جریان کار پرونده‌ای را بر ضد یک شرکت بیمه فاسد به نام گریت بنفیت قبول می‌کنند که وکالت آن را شخصی به نام لیو دروموند (با بازی جان ویت) بر عهده دارد.

موازی همین جریان،رودی بیلور در بیمارستان مرد جوانی را مشاهده می‌کند که با همسر مجروحش مشاجره می‌کند و باعث می‌شود تا رودی بیلور تصمیم بگیرد به عنوان یک وکیل به آن دختر بی‌پناه که کلی ریکر (با بازی کلیر دینز) نام دارد، نزدیک شود و به وی کمک کند.[۴]

فهرست بازیگران[ویرایش]

  • مت دیمون
  • دنی دویتو
  • میکی رورک
  • جان ویت
  • کلیر دینز
  • دنی گلاور
  • روی شایدر
  • ویرجینیا مادسن
  • مری کی پلیس
  • ترزا رایت
  • اندرو شو
  • سونی شرویر

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • فرانسیس فورد کوپولا

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «The Rainmaker». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ ژانویه ۲۰۱۷.
  1. ↑ واژه انگلیسی (Rainmaker) واژه‌ای تخصصی در حوزه علم اقتصاد و بیمه به‌شمار می‌رود و به کسی گفته می‌شود که از طرف شرکت‌های بیمه‌گذار مأمور می‌شود تا برای شرکت‌های بیمه مشتری جذب کند، به همین جهت می‌توان آن را «دلال بیمه» یا «کارگزار بیمه» ترجمه کرد.
  2. ↑ «به بهانهٔ پخش «باران ساز» از سینما چهار داستان دانشجوی آرمانگرای حقوق و شاهکار کوچک «کاپولا» در فیلمسازی». ایسنا. ۱ اردیبهشت ۱۳۸۵. دریافت‌شده در ۲ بهمن ۱۳۹۹.
  3. ↑ درآمدزا یا عافیت‌بخش؟ / تحلیل فیلم «The Rainmaker 1997» بایگانی‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine، باشگاه استراتژیست‌های جوان
  4. ↑ عوامل و بازیگران[پیوند مرده]

پیوند به بیرون